Közhasznú tevékenységeink » Informatikai tábor látássérült fiataloknak

 

Nemzetközi számítástechnikai és kommunikációs tábor látássérült fiataloknak

Az olyan események, mint egy számítógépes tábor, ösztönzést adhatnak a vak és gyengénlátó fiatalok számára, hogy minél hamarabb megismerkedjenek a számítógépekkel, és megtanulják azok használatát, hasznosítását.

Az ICC ma már egy több mint 30 országot magába foglaló társulás, egy olyan közösség, mely megmutatja, hogy a különböző országokból érkező, hasonló érdeklődési körrel rendelkező emberek hogyan tudnak egy nemzetközi közösséget létrehozni. Ahogy ezek a különböző kulturális és szociális háttérrel rendelkező fiatalok együtt játszanak, tanulnak és dolgoznak egy nagy és egységes Európa képét vázolja fel nekünk.

A tábor ötlete és filozófiája

A német "Tanulmányi Központ a Látássérültekért" a Kalsruhe-i  és az osztrák "Számítástechnika a Vakokért" linzi szervezetek azért kezdték meg működésüket, hogy támogassák azokat a látássérültek fiatalokat, akik integráltan szeretnének a felsőoktatásban tanulni. Ebben jelentős segítséget nyújt a különböző segédeszközök kifejlesztése által a számítástechnika, mert így a látássérültek számára lehetővé válik a társadalmi folyamatokban való teljes értékű részvétel.

Joachim Klaus és Klaus Miesenberger

A számítástechnikai tábor

- Megpróbálja megismertetni a résztvevőkkel, hogy mit tehet a technika értük, milyen számítógépes jártassággal kell rendelkezniük, hol kell még erőfeszítéseket tenniük, hogy elmélyítsék technikai ismeretüket a társadalmi integrálódás céljából .
- Támogatni akarja a tanulókat a megfelelő döntés meghozatalában tanulmányi és szakmai jövőjük érdekében, illetve, hogy motiválja őket egy alapos felkészülésre, mielőtt megteszik lépéseiket a felsőoktatás, majd a munkaerőpiac felé. 
- Továbbá egy kiváló lehetőség, hogy kapcsolatokat teremtsenek más országokban élő látássérült fiatalokkal és tapasztalatokat cseréljenek.

A technológia alkalmazása és szociális feladatok

Egy speciális eszközökkel ellátott számítógép elérhetővé teszi a látásfogyatékossággal élők számára is, hogy utat nyisson a társadalmi és közösségi integráció felé. A digitális formában rendelkezésre álló nagy mennyiségű információ hozzáférhetősége új lehetőségeket és esélyeket teremt a fejlesztésekre a látássérültek számára. Segédeszközök által a vak és gyengénlátó emberek függetlenebbül és aktívabban vehetnek részt a társadalmi folyamatokban, úgymint az iskolákban, felsőoktatásban, munkában, szabadidőben, kultúrában, politikában.

Azonban nagyon fontos rámutatni, hogy ez nem azt jelenti, hogy a „fogyatékosságot” csupán a technológia alkalmazásával teljes mértékben kompenzálhatjuk. Az integráció és szegregáció olyan társadalmi folyamat, melyet mindennapi gondolkodásunk és cselekedetünk épít fel. A technológia befolyásolhatja a társadalmi folyamatokat, de önmagában nem kínál teljes megoldást. Helyes felhasználása javíthat a helyzeten, ellenkező esetben azonban újabb hátrányokat okozhat.

Ezért az ICC-nek nem szabad egyszerűen technológiai eseménynek lennie. Egyaránt foglalkozik a szociális integrációval az iskolákban és egyetemeken. A technológia felhasználása a szociális módszerekkel kiegészítve – ez az, amit az ICC szervezői terveznek.

Workshopon

Az integrált oktatás alapvető szerepe

A mindennapi élet a látássérült emberek számára fokozott igénybevételt jelent, és az oktatás az egyik legfontosabb előfeltétele mindenfajta társadalmi folyamatban való részvételnek. Az ICC szándéka, hogy felkészítsen az integrált oktatásban való részvételre, és az élethosszig tartó tanulásra. A modern technológiák ismerete viszont  nélkülözhetetlen kelléke az integrációnak.

Európai integráció

Az egyes országok csak korlátozott számban tudnak képzési lehetőségeket biztosítani, azonban az európai összefogás ezeket szélesebb körűvé, gazdagabb spektrumúvá tudja összefogni. Ezáltal a látássérültek fiatalokat egy nagyobb közösségbe tudja bekapcsolni, megismerteti őket a hasonló érdeklődésű és hasonló szükségletekkel rendelkező emberekkel.

Az ICC egyedülálló lehetőséget biztosít a nemzeti és nemzetközi értékek bemutatására és megismerésére, miközben hangsúlyt fektet a fiatalok identitástudatának, magabiztosságának és helyes önértékelésének kialakítására, a pozitív jövőkép megfogalmazásához.

Csoportkét 2006, Berlin

A tábor története

A kezdeményezés a Kalsruhe-i és a Linz-i egyetemekről indult, hogy a látássérült fiataloknak a középiskolákból a felsőoktatásba való beilleszkedését segítsék. A tábor lehetőséget ad arra, hogy a szervezők minél korábbi szakaszban kerüljenek kapcsolatba a diákokkal, azaz a későbbi célcsoporttal.

Az ötlet első alkalommal 1993-ban, az EU JEP-2423-92/2 "Új Tanulmányi és Szakmai Lehetőségek a Látássérültekért" Tempus projekt keretében valósult meg, így jött létre az első Integrációs Számítástechnikai Tábor Grazban. 1996-ban a minden évben megtartott tábor nemzetközivé vált, majd 1997-ben Hollandia, 1998-ban Franciaország, 1999-ben Svédország, 2000-ben Stuttgart, 2001-ben Szlovénia, 2002-ben Anglia, 2003-ban Svájc, 2004-ben Magyarország, 2005-ben Csehország, 2006-ban Németország, 2007-ben Finnország volt a házigazda.
(Kép: ICC 2007-Helsinki, Finnország)

A 15., 2008-as nyári tábor Írországban kerül megrendezésre, ahová 17-20 éves látássérült fiatalokat várnak a világ minden országából. 2007-ben 23 országból 65 résztvevő és 45 önkéntes szervező érkezett.

A tábor részvételi díja 300 euro, azaz kb. 80 ezer forint, amely teljes ellátást (szállás, napi ötszöri étkezés), a workshopok és szabadidős programok költségeit foglalja magába. Az utazási költséget a résztvevők maguk finanszírozzák. A tábor ideje alatt a résztvevők kb. 50 workshop közül választhatnak (délelőtt és délután 3-3 óra hosszan) érdeklődésük szerint, amely lehet számítástechnikai, ahol új fejlesztésű speciális programokat ismerhetnek meg és próbálhatnak ki, valamint kommunikációs, továbbtanulást és önálló életvezetést segítő.

Magyar diákoknak 2000 óta van lehetőségük a nemzetközi táborokba eljutniuk.

 

Nyomtatás gomb Nyomtat