Hírek

JAWS munkához, tanuláshoz, játszáshoz, főzéshez

Beszélgetés Bieber Máriával, a Gyengénlátók Általános Iskolájának tanárával

Sokan, akik még nem hallottak a JAWS for Windows képernyőolvasó programról, el sem tudják képzelni, hogy valaki, aki nem lát, hogyan használja a számítógépet, egyáltalán használja-e azt. Vannak olyanok is, akik már hallottak a „beszélő gépről”, és nem lepődnek meg azon, hogyha valaki olvasáshoz, tanuláshoz hívja segítségül a JAWS-t. Most viszont, Mária sorait olvasva, valószínűleg mindenki elcsodálkozik azon, milyen szerteágazóan lehet alkalmazni ezt a programot, és az élet milyen sok területén segít ahhoz, hogy információkhoz jusson a kíváncsi felhasználó.

Először azt meséli el Mária, mikor találkozott a JAWS-szal, és hogyan ismerte fel tanár- és felnőttképzésben résztvevő hallgatóként egyszerre a szoftverben rejlő lehetőségeket. Arra is kitér, hogyan, milyen technikákkal tanult a számítógép-használat előtt.

A számítógéppel és a JAWS képernyőolvasó szoftverrel felnőttként találkoztam először. […]Amikor gimnáziumba jártam, és később, amikor a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, és azt követően az ELTE magyar szakos hallgatója voltam, még saját készítésű, pontírásos jegyzetekből tanultam, illetve kazettára felolvastatott tananyagokból. A számítógéppel és a JAWS képernyőolvasó programmal az 1990-es években kezdtem megismerkedni. Ma már el sem tudom képzelni enélkül a mindennapokat. A Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán, ahová 2000-ben iratkoztam be, már laptop segítségével készítettem a jegyzeteimet. Gyorsan és viszonylag hibátlanul tudok gépírni, ezért az előadások anyagát jól érthetően és jól tanulhatóan le tudtam jegyezni. Csoporttársaim is szerették a jegyzeteimet, egymásnak e-mailen keresztül továbbküldték, a vizsgákra többek között ezekből készültek fel ők is. Azóta is ezt a jegyzetelős módszert alkalmazom, ha bármilyen tanulós szituációba kerülök. A házi dolgozatokat is mindig számítógépen írtam meg, és formáztam meg.”

Tanárként jól tudja, mennyire fontos, hogy megfelelő minőségű, mennyiségű és akadálymentes formátumú tananyag álljon a diákok rendelkezésére. Mivel rendszeresen továbbképzésekre jár, természetessé vált a számára, hogy az interneten kutakodjon tananyagok után. Ebben több-kevesebb sikerrel járt.

A tanulást ma már az is hihetetlenül megkönnyíti, hogy rengeteg tananyaghoz hozzá lehet jutni elektronikus formában, interneten is sok információt lehet gyűjteni. Ugyanakkor mindig gondban voltam azzal, amikor az előadók készségesen elérhetővé tették számunkra a PPT-ket, mert azokból nekem sohasem sikerült kinyernem a szükséges szöveges információkat. Az internetes kutakodás során is sokszor találkozom olyan érdekesnek és izgalmasnak ígérkező anyagokkal, amelyeket PDF fájlként töltenek fel, és végül mégsem jutok hozzá a tartalmukhoz.”

Ahogyan pontos önismerettel és kedves öniróniával megjegyzi, annak, hogy nem mindig tudja elolvasni az interneten talált tananyagokat, az is az oka lehet, hogy átlagfelhasználóként keresgél.

Itt kell megjegyeznem, hogy én az informatikai témákban egyáltalán nem számítok „gurunak”, de még profi felhasználónak sem. Igaz, hogy többféle számítógépes tanfolyamot is elvégeztem már, és tervezem is, hogyha lesz rá ismét módom, jelentkezni fogok, ennek ellenére egyszerű felhasználónak tartom magam.”

A számítógép és a JAWS program a tanítás fontos eszköze a Gyengénlátók Általános Iskolájában. Több példát is hallhatunk Máriától arra, miben jelent neki és tanítványainak segítséget a JAWS.

„1991-ben kezdtem dolgozni tiflopedagógusként. Először a Vakok Batthyány László Római Katolikus Iskolája és Gyermekotthonának munkatársa voltam. 2001 óta a budapesti Gyengénlátók Általános Iskolája, EGYMI és Kollégiuma tanára vagyok. Délutánonként vannak a tanóráim. Elsősorban pontírás-olvasást tanítok aliglátó gyermekek részére. A Braille-tananyag része az is, hogy diákjaink megismerkedjenek a számítógéphez csatlakoztatott Braille-kijelző használatával is. Továbbá inkluzív játékórákat tartok az alsó és a felső tagozatos osztályok tanulói számára. A játékórák célja az, hogy látó, aliglátó és vak személyek részvételével megtanuljunk akadálymentesen együttjátszani, illetve a gyengénlátó tanulóink is alapvető ismereteket szerezzenek a Braille-írásról. Iskolarádiót is működtetünk egy technikus kollegámmal közösen. Az én részem többek között a műsorok megtervezése, a felvételek megszervezése, a kapcsolattartás az osztályokkal, a műsorok tartalmi összeállítása, kollegám pedig a technikai feltételeket biztosítja mindehhez. (Valamikor tanultam ugyan hangvágást, amit a JAWS program segítségével tudtam elvégezni, de nem szereztem rutint ebben a tevékenységben.) A felső tagozatos hittanos gyermekeknek hit- és erkölcstanórákat is tartok. A hittanórákat időről időre filmnézéssel szoktam színesíteni, amit a gyerekek nagyon kedvelnek. Részben a Youtube-on keresztül választom ki a megfelelő linket, részben DVD-ről nézzük a filmeket. A JAWS program ebben is nagy segítségemre van.

Ma már a munkámat sem tudnám ellátni számítógép és JAWS képernyőolvasó program nélkül. A tanév elején számítógépen készítem el a tanulókra vonatkozó egyéni fejlesztési terveimet, a tanításhoz szükséges óravázlatokat és mindenféle feladatlapokat.

A JAWS Mária számára nemcsak munkaeszköz, hanem a szabadidő megtervezésében is nagy segítség. Elmondja azt is, hányféle szabadidős tevékenységnél használja a programot.

Szabadidőmben, ami elég kevés van, 2014 novembere óta testvéremmel közösen látássérült és látó felnőttek részére szervezünk Zuglóban különféle programokat. A legsikeresebb a játékklubunk, de az élő narrációs keresztény filmklubunkat is sokan látogatják. A rendhagyó hittancsoportunk iránt is van érdeklődés, de a fentieknél szerényebb. Természetesen, programjaink ismertetőit, felhívásait szintén elektronikus formában készítem el, és e-mailen keresztül juttatom el az érdeklődőkhöz. Ugyanakkor a pontírásnak a játékban is, a hittanfoglalkozásokon is fontos szerepe van. Főzéskor, sütéskor ma már egy-egy jó receptért, praktikus tanácsért gyakran az internethez fordulok. Legutóbb a sonkafőzés csínját-bínját, illetve a báránysült készítésének fortélyait „néztem” meg az interneten.”

Ha valaki olyan szerteágazóan használja a JAWS -t, mint Mária, nem csoda, hogy az új verziótól azt reméli, hogy még könnyebben és gyorsabban lehet azt használni az internettel. Ezek a reményei be is igazolódtak a program telepítése után.

„Első benyomásként a gyorsabb reagálást tudom megemlíteni. Tapasztalom, hogy olyan szövegszerkesztőkkel is együtt tud működni, amelyekkel korábban nem tudott, pl. fel tudok olvastatni vele Libre Office Writer programban készített szöveges anyagokat is. Ez nagy meglepetés és nagy öröm számomra!

Nagyon szeretek verses honlapokon böngészni. Az új JAWS-verzió ebben is nagyobb szabadságot biztosít, tapasztalom, hogy könnyebben elérem a kedvenc oldalak tartalmát, és egyszerűbb, egyértelműbb a különböző szövegmezőkbe való beírás is.

Kérdőívek kitöltésekor szintén tapasztalom, hogy az űrlapokat, jelölőnégyzeteket, kombinált listákat stb. is jobban kezeli, mint a korábbi verziók.

Talán azt sajnálom csak, hogy Word-ös szövegszerkesztéskor már nem működik az a kényelmi funkció, amit a JAWS 11-es verzió még olyan jól tudott. Arra gondolok, amikor a karaktervisszatörlés esetén a JAWS az adott szó maradékát felolvasta.”

Köszönjük a kedves, részletes mesélést és külön is Máriának azokat a sorait, amelyekkel a beszélgetést zárjuk.

„Nagyon köszönöm az Infoalap munkatársainak a JAWS honosítását és folyamatos fejlesztő munkájukat. Köszönöm szépen, hogy elektronikusan elérhető tananyagokat is biztosítanak számunkra, laikus felhasználók számára. Köszönöm azt is, hogy segítőkészen állnak a telefonos és e-mailes segítségkérésekhez is. Annak örülnék, ha újra szerveznének tanfolyamokat, amelyek keretében személyes segítséget is nyújtanának a folyton korszerűsödő programok nyomonkövetésében, alkalmazásában stb. Biztos vagyok abban, hogy a JAWS még rengeteg lehetőséget rejt magában, amit én nem ismerek.”

 

2016-05-09,
Nyomtatás gomb Nyomtat